Anda Dihargai....

Isnin, 25 Oktober 2010

Persiapan untuk esok : SELAMAT BERJUANG ANAK-ANAKKU... (Peperiksaan Akhir Tahun)

Ziad : BM dan Matematik

Along & Angah : Pendidikan Seni
Angah merealisasikan kreativitinya

   Seperti biasa, malam ini, menjadi guru tusyen. Bersama-sama anak-anak untuk persiapan mereka bagi hari esok, Peperiksaan Akhir Tahun 2010. Siangnya tadi tidak pulak teringat untuk menegah mereka bermain; berbasikal, badminton dan 'main sembunyi-sembunyi'... Sebelum tu, hi-tea di Equatorial Hotel, sebagai Pre Celebrating (agaknya untuk diri ini). Terima kasih semua.....

Kenangan hari esok : 25 Oktober 2010



 
   Semalam yang telah berlalu pergi, kelmarin yang semakin ditinggalkan dan esok yang pasti akan terus menanti... Syukurku padaMu, Ya Allah terus diberikan kesempatan, nikmat dan segalanya ini, demi selangkah dan setapak lagi berbekalkan kudrat yang masih tersisa sebagai hambaMu yang kan terus menegakkan kalimah suci, kalimah Tauhid itu...di pentas kehidupan dunia yang serba fana' ini.

  
  Semakin diri ini mendekati waktu yang satu itu, ajal yang pasti...ini bermakna telah tiga puluh lapan tahun Allah Yang Maha Pengasih lagi Penyayang serta Pengampun memberi kesempatan buat diri jahil ini untuk terus hidup dan menghirup begitu banyak nikmatNya di dunia ini. Suatu tempoh yang agak panjang sudah...adakalanya, terasa seperti terhenti sudah langkahku itu, muktamad sudah kalam bicara itu.....namun kugagahi semula, kuharungi kembali demi janjiku terdahulu, demi ikrarku suatu ketika dahulu, juga demi kehidupan anak-anak tercinta.....dikaulah permata hatiku, penguat jiwaku, biarpun sememangnya kalian jugalah ujian terhebatku....Selama tempoh ini jugalah aku sering bermonolog sendiri apakah telah terlaksana segala pengorbanan hidup kurniaanMu ini untukMu atau untuk ad-deenMu yang suci ini....? Atau sekadar diriku ini disibukkan dengan urusan duniawi yang tak pernah kunjung henti.....

Anak-anak permata hatiku...kenangan itu....
Memori bersama - Afnan Syakirah
Nostalgia 5 Ogos 2009



  Sesungguhnya, Ya Allah nikmat usia ini...suatu nikmat amat besar dan berharga dariMu, Pencipta Al-Khaliq kepada hamba-hambaNya. Cumanya terkadang itu, sebagai manusia yang sering terlupa dan terleka dengan seribu satu macam permainan dan godaan dunia.Manusia itu yang seringkali sahaja terlupa tujuan sebenar kewujudannya untuk berdiri di muka bumi Allah yang amat luas ini...seperti peringatanNya :

‘Dan tidaklah Aku ciptakan jin dan manusia itu melainkan untuk mereka menyembahKu’.


Rasulullah SAW pula pernah bersabda yang mana mafhumnya :

“Sebaik-baik manusia adalah yang diberi umur panjang dan diisi dengan amal soleh. Dan seburuk-buruk manusia adalah yang diberi umur panjang dan umurnya dihabiskan untuk hal-hal yang negatif”.


  Untuk itu jugalah, seiring dengan keupayaan untuk mensyukuri nikmat pertambahan usia ini, yang kini sudah menjejaki angka 38 ini, ku bermohon kepadaMu, Ya Allah agar sentiasa diberi keteguhan hati, kesabaran jiwa dalam menjalani kehidupan di dunia yang penuh dengan godaan ini, agar diri ini senantiasa berada di jalanMu yang satu ini.

Alhamdulillah atas nikmat usia ini.....
     Aku jua memanjatkan doa kepada-Nya agar sisa umur yang entah masih berapa lama lagi dapat aku manfaatkan dengan sebaik-baiknya. Aku ingin terus menunjukkan pengabdianku padaNya, baktiku pada kedua orang tuaku, khidmatku sebagai isteri dan seorang ibu, serta menebar kebaikan kepada sesama insan, sebagai persediaan untuk diri ini mengadap yang Khaliq kelak.....Kau berikanlah terus kekuatan itu, Ya Kareem agar aku tidak pernah gentar untuk menyatakan yang Haq itu sebagai yang Haq dan yang Batil itu sebagai yang Batil!

   Semoga bertambahnya usia ini akan menjadikan aku lebih baik dari sebelumnya dalam segala perkara.

 Amiin..Ya Rabbal ‘Alamin…

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails