Anda Dihargai....

Rabu, 8 September 2010

Nostalgia Ramadhan tahun ini...

Antara yang membuat diri ini berasa agak berpuas hati pada Ramadhan kali ini adalah apabila lebih kerap juadah berbuka puasa disediakan sendiri. Amat sedikit bilangan kalinya Bazar Ramadhan dikunjungi. Antara juadah yang disediakan dan menjadi kegemaran anak-anak adalah seperti Ayam Grill, Kuih Cara Manis, Roti Jala dan Murtabak Megi. Ada pernah sekali, kucuba buat samosa daging.

Samosa Daging

Ayam Grill


Kuih Cara Manis(yang kiri)
Roti Jala
Ini menjadikan anak-anak lebih menghargai 'air tangan' ibunya sendiri, apabila dapat selalu berbuka dengan kuih atau pun lauk pauk yang dimasak sendiri. Jelas terbayang di wajah mereka, rasa keseronokan dan kegembiraan apabila mengadap makanan. Dulu pernah satu hujung minggu, kami cuba membuat Satar, juadah digemari dari Terengganu...bolehlah, walaupun agak masin sedikit jadinya...

Satar yang sedap!

Tidak ketinggalan juga kuih raya, yang menjadi hobi suamiku untuk membuat 'bisnes' kecil-kecilan di kalangan adik beradik...Kuih Tart Nanas.

Tart Nanas dalam ketuhar
17 botol Kuih Tart Nanas

Sehingga sekarang, abang masih 'gigih' menyiapkan 3 botol terakhir sebelum pulang ke kampung esok...semoga sempat semuanya... Dan aku sendiri, masih terus menganyam ketupat untuk ibu sebagai juadah Hari Raya di Melaka nanti, sepeninggalanku sekeluarga ke kampung halaman.

Ketupat anyamanku
Semoga Ramadhan yang bakal ditinggal pergi dapat menginsafi diri ini, supaya menjadi insan yang lebih baik dari hari semalam yang telah ditinggalkan. Semoga perjalananku sekeluarga esok ke kampung halaman suami di Marang akan selamat segalanya, insya Allah...

Sentuhan terakhir untuk rumah


Keindahan Terengganu yang tiada di Melaka

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails